معرفی نرم افزار ویراستار

ویراستیار یک نرم ­افزار کاربردی رایگان است که به کاربر در نگارش متون فارسی کمک می­ کند. ویراستیار به صورت افزونه به برنامه Word متصل می شود و نگارش فارسی شما را بررسی می­ کند. این نرم­ افزار می­تواند خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی، نشانه­ گذاری و سایر استانداردهای متون فارسی را بررسی کرده و اصلاح کند. ویراستیار به روی نسخه­ های متفاوت نرم­ افزار Word نصب می ­شود.

 

نرم افزار ویراستیار چه قابلیت هایی دارد؟

  • در صورت وجود غلط املایی آن را در متن پیدا کرده و فهرستی از واژه­ های صحیح پیشنهادی را برای اصلاح املا ارائه می ­دهد.
  • نیم­ فاصله­ های رعایت نشده در متن و یا اعرابی که به اشتباه گذاشته شده را اصلاح می­ کند.
  • مشکلاتی نشانه­ گذاری، از جمله ویرگول، نقطه، نقطه ویرگول، علامت تعجب و چنین مواردی را در متن بررسی کرده و در صورت اشتباه بودن اصلاح می­ کند.
  • اگر در متن به تاریخی اشاره شده باشد و این تاریخ به درستی نوشته نشده باشد، ویراستیار طریقه نوشتن صحیح این تاریخ را ارائه می­ دهد.
  • واژه­ هایی که به صورت فینگلیش ( یا کلمات فارسی که با حروف انگلیسی نوشته شده است) را تشخیص داده و به زبان فارسی تبدیل می­ کند.
  • اعداد انگلیسی را به فارسی تبدیل می­ کند.
  • می تواند به طور خودکار کلمات را تکمیل کند و لغت نامه آن به روز رسانی می شود.
     

راهنمای استفاده از ویراستیار

کار با این افزونه بسیار ساده است و یک راهنما درون برنامه وجود دارد. ما نیز به مختصر برای شما توضیح می ­دهیم چطور با این نرم ­افزار کار کنید تا مقالات و پایان­ نامه ­ای که تایپ می­ کنید از لحاظ نگارش فارسی مشکلی نداشته باشد.

ابتدا نرم­ افزار ویراستیار را از سایت رسمی آن دانلود و نصب کنید. پس از نصب، در نوار ابزار اصلی نرم افزار ورد، سربرگی به نام Virastyar نمایان می ­شود. در این سربرگ می توانید ببینید گزینه­ های موجود در افزونه ویراستیار چیست و از آن­ها برای اصلاحات نگارشی و املایی متون تخصصی خود کمک بگیرید.

 

گزینه ویراستاری

یکی از پرکاربردترین گزینه­ ها در این افزونه گزینه ویراستاری خواهد بود. ویراستاری یا همان غلط­ یاب املایی، متن را از لحاظ اشتباهات احتمالی املایی بررسی می­ کند. فقط کافیست پس از اینکه متنتان را کامل کردید به روی گزینه ویراستاری کلیک کنید تا در پنجره­ای که به طور جداگانه با همین نام باز می­ شود کلماتی که املای آن­ ها صحیح نیست مشخص شود. در همین پنجره پیشنهاداتی برای ویرایش لغت ارائه می­ شود که می ­توانید لغت صحیح را انتخاب کنید.

اگر لغتی که انتخاب شده اشتباه نیست، مثلا یک اصطلاح خاص است، می­ توانید گزینه افزودن به واژه­ نامه را انتخاب کنید تا لغت جدید در واژه­ نامه ویراستیار ذخیره شود تا دیگر آن را اشتباه تشخیص ندهد.

در صورتی که نمی­ خواهید املای کلمه ­ای تغییر کند کافیست دکمه­ ی نادیده گرفتن را بزنید.

 

نشانه گذاری

در کنار گزینه­ ی ویراستاری ، گزینه­ ای به نام نشانه­ گذاری وجود دارد. این بار متن شما از لحاظ نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، علامت سوال، علامت تعجب، نقل قول، پرانتز و گیومه بررسی می­ شود. این گزینه، نمادها و فواصل آن­ها را چک می­ کند و در صورتی که موردی وجود داشته باشد آن را اصلاح می­ کند.

 

پیش پردازش دستور خط

در این قسمت مواردی نظیر فاصله­ گذاری "ها" در انتهای واژه ، "می" در ابتدای واژه و فاصله بین پسوندها بررسی و اصلاح می ­شود. همچنین "ۀ" به "ه ی" تبدیل می­ شود. حرف "ب" در ابتدای واژه­ ها نیز بررسی شده و در صورتی که نیاز باشد به واژه "به" تغییر داده می­ شود.

 

پیش پردازش نویسه ­ها

در این قسمت، کاراکترهای متن استانداردسازی می­ شود. مثلا انواع حروف "ک" یا "ی" بررسی می­ شود و حرفی که در نگارش فارسی صحیح­ تر است انتخاب می­ گردد. مثلا حرف "ی" در برخی از کیبوردها عربی نوشته می ­شود ( یعنی ی با دو نقطه پایین) ، این در حالیست که در نگارش فارسی باید اصلاح شود. کار این بخش از افزونه همین است.

 

تبدیل اعداد

در این بخش از نرم ­افزار اعداد از جمله اعداد طبیعی، اعشاری یا ارقام انگلیسی تشخیص داده می ­شوند. در این گزینه کاربر قادر است ارقامی را که در متن به صورت عددی نوشته به حروف تبدیل کند یا برعکس این عمل را انجام دهد. همچنین تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی نیز از دیگر کاربردهای این قسمت است.

 

تبدیل تاریخ

این بخش از نرم­ افزار می­تواند عبارت­های تاریح را تشخیص بدهد و آن­ها را به فرمت­ های مختلفی تبدیل کند. مثلا اگر در متن تاریخی به شمسی، میلادی یا قمری درج شده باشد با انتخاب این گزینه این تاریخ ­ها تشخیص داده شده و می­ توانند به تقویم­های دیگر برگردند. مثلا شما در متن به تاریخ میلادی اشاره کرده­ اید حالا می­ توانید آن را به شمسی تبدیل کنید.

 

کلیدهای میانبر ویراستیار

همانند سایر نرم ­افزارهای کاربردی، برای اینکه بتوانید سریع­تر به نتیجه دلخواهتان برسید می­ توانید از کلیدهای میانبر در ویراستیار استفاده کنید. کلیدهای میانبر پیش فرض در قسمت تنظیمات این افزونه قرار گرفته اند. می­ توانید هر یک از آن­ها را حذف کرده یا کلید میانبر دیگری برایشان تعریف کنید.

 

آخرین نسخه نرم افزار ویرایش متون فارسی، ویراستیار را می توانید از سایت اصلی دانلود نمایید:

برای دانلود آخرین نسخه نرم افزار ویراستیار کلیک کنید

 

 

منبع:writeme.ir